Nowe przepisy to wyzwania w planowaniu czasu pracy
Obowiązek rejestrowania czasu pracy, w tym korzystania przez pracownika z przerw, dotyczy również pracy zdalnej lub hybrydowej. W ewidencji trzeba ponadto uwzględniać nowe zwolnienia od pracy.
Bieżący rok obfituje w szereg zmian przepisów prawa pracy, które wpływają zarówno na pracodawców, jak i pracowników. Odczują je także pracodawcy planujący czas pracy swoich pracowników. Od 7 kwietnia 2023 r. obowiązują nowe przepisy związane z pracą zdalną, a od 26 kwietnia br. zostały wdrożone zmiany wynikające z dyrektywy unijnej Work-life balance. W związku z tym na pracodawców nałożono dodatkowe obowiązki. Jakie? Omawiamy najważniejsze ich aspekty.
Praca zdalna
Zmiany wprowadzone w kodeksie pracy w bieżącym roku dotyczą m.in. pracy zdalnej, czyli wykonywania pracy przez pracownika całkowicie albo częściowo w miejscu przez niego wskazanym i uzgodnionym z pracodawcą (także pod adresem zamieszkania pracownika). Oznacza to, że pracownik pełniący obowiązki w sposób zdalny w godzinach swojej pracy musi być dostępny we wskazanym przez niego miejscu. Niezgodne z prawem jest wykonywanie przez niego obowiązków służbowych np. z kawiarni czy ogródka działkowego.
Pracodawcy muszą zadbać o ewidencjonowanie czasu pracy pracowników wykonujących pracę w formie zdalnej. Pomocne mogą się okazać odpowiednie aplikacje czy systemy monitorujące czas pracy. Absolutnym minimum jest nadzorowanie przez pracodawcę godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy pracowników.
E-mail lub sms ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta